مجله

چگونه در منزل آزمایش کرونا بدهیم

چگونه در منزل آزمایش کرونا بدهیم

بیماری کرونا هم اکنون اصلی ترین مشکل اورژانسی بهداشت جهانی هست که تمامی کشور ها را درگیر کرده است. از ابتدای سال 2020 تا کنون میلیون­ها انسان به این بیماری مبتلا شده اند و جان خود را از دست دادند. یافته­ها نشان می­دهد، ویروس کرونا طی تماس نزدیک افراد به وسیله قطرات تنفسی شکل گرفته در سرفه و عطسه و سطوح آلوده به ویروس انتقال می­یابد. پس از انتقال ویروس به بدن بیمار، بسته به شرایط فرد مبتلا دوره بالینی عفونت کرونا می­تواند بدون علامت یا با علائم اولیه مانند تب، سرفه، تنگی نفس، لرز، سر درد، درد ماهیچه ای یا بدن درد، گلو درد، خستگی، و از دست دادن حس بویایی و چشایی و حتی علائم شدید و کشنده باشد. در دوره نهفتگی و فاز اولیه کرونا، تکثیر ویروس در قسمت فوقانی سیستم تنفسی موجب بروز پاسخ­های محدود در داخل بدن می­شود. ممکن است در این دوره علائم بالینی بروز نکند و تکثیر ویروس نیز خاتمه یابد. اما در نوع شدید آن می­تواند موجب در گیری آلوئول­های بخش پایینی ریه و اختلال عملکرد ریه، کبد، کلیه، قلب و سیستم عصبی بشود. هرچند واکسن­هایی با عملکرد امید بخش برای کنترل پاندمی در حال توسعه هستند، اما باز شاهد ابتلا افراد واکسن زده و واکسن نزده به بیماری کرونا هستیم. این مسئله ضرورت توسعه روش تشخیصی سریع برای شناسایی و غربالگری افراد مبتلا به کرونا را دو چندان می­کند. تست تشخیص سریع آنتی­بادی IgM و IgG یکی از انواع روش­های تشخیص کرونا می­باشد. آنتی­بادی IgM اولین آنتی­بادی اختصاصی هست که علیه ویروس کرونا تولید می­شود. این آنتی­بادی یک هفته بعد از ابتلا به بیماری ایجاد می­شود و تا انتهای هفته سوم پس از ابتلا مقدار آن افزایشی هست. آنتی­بادی IgG در هفته سوم ابتلا به ویروس شروع به افزایش می­کند و تا اوسط هفته ششم مقدار آن افزایشی است. در نتیجه این تست برای پایش ایمنی بدن بعد از ابتلا به کرونا کاربرد دارد.  

 چه زمانی آزمایش کرونا بدهیم؟

– در صورتی که فرد علائم کرونا را داشته باشد، حتی در صورت واکسینه شدن باید آزمایش کرونا بدهد.

– در صورت مواجه با فردی که کرونا دارد.

– در صورت حضور در مکان­هایی با خطر بالای ابتلا به کرونا مثل همایش­ها و گردهمایی­ها.

– در صورت شاغل بودن در محیط­های شلوغ و پر خطر

چگونه در منزل آزمایش کرونا بدهیم؟

خیلی از مصرف کنندگان سوال می­کنند که این آزمایش را چه طور انجام دهیم و نتیجه آزمایش چه میزان صحت دارد. باید گفت انجام این آزمایش آسان هست اما باید طبق دستور العمل توضیح داده شده در جعبه آزمایش انجام شود. حالا مرحله به مرحله انجام آزمایش کرونا را در منزل توضیح می­دهیم.

  • ابتدا دستانتان را به مدت 30 ثانیه با آب و صابون بشورید.
  • در بسته را باز کنید. هر کیت سه بخش دارد که شامل لنست، نوار آزمایش و یک ویال کوچک حاوی بافر می­باشد. آنها را روی یک سطح تمیز بگذارید.
  • با لنست به روی یکی از انگشتان میانه یا انگشت حلقه دست اعمال کنید تا سوراخ شود و خون بیاید.
  • یک قطره از خون را در محل اعمال نمونه (S) نوار آزمایش بریزید.
  • دو قطره از بافر را در محل اعمال نمونه (S) نوار آزمایش بریزید.
  • 15 دقیقه صبر کنید سپس نتیجه را بخوانید.
چگونه در منزل آزمایش کرونا بدهیم

چگونه نتیجه آزمایش را بخوانیم؟

بعد از 15 دقیقه شما باید یک خط در ناحیه C ببینید. در صورتی که در ناحیه C خطی دیده نشود نتیجه آزمایش نامعتبر است و آزمایش را دوباره طبق دستور العمل تکرار کنید. اگر تنها در ناحیه C خط دیده شود و در ناحیه M و G خطی دیده نشود نتیجه تست منفی است. اگر در ناحیه C و M خط ظاهر شود نتیجه آزمایش برای آنتی­بادی IgM مثبت است و فرد اخیرا به کرونا مبتلا شده است. اگر در ناحیه C و G خط ظاهر شود نتیجه تست برای آنتی­بادی IgG مثبت هست و فرد اخیرا به کرونا مبتلا شده است. اگر در ناحیه C، M و G خط ظاهر شود نتیجه تست برای هر دو آنتی­بادی IgM و IgG مثبت است و فرد اخیرا به کرونا مبتلا شده است.

چگونه نتیجه آزمایش را بخوانیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *